״ילדים אינם דבר שיש לעצב, הם אנשים שיש לאפשר להם להתפתח״
jess Lair
מה קורה כשגדלים ילדים וילדות שלא בטוחים בעצמם?
איך זה משפיע על הביטחון והאמונה העצמית?
על היכולת להתמודד עם תסכולים, להתנסות,
לגלות את החוזקות?
ומה זה אומר עלייך כהורה?
איך אפשר להסביר, להדריך או לשים גבולות מבלי שהילד ירגיש שהוא “לא מספיק”, “טועה” או “לא ראוי”?
איך אפשר לשמור על הקשר, כשהרגשות האלה כל כך חזקים והוא מתקשה להרגיש בטוח להיות הוא עצמו?
מאיפה מגיע הצורך לשלוט?
מניסיון כהורים, מהדאגה, מהפחד שהם ייפולו, מהצורך שהן יעמוד בציפיות שלנו, ומתברר שדווקא הרצון לשלוט לעיתים מייצר מרחק, תסכול וכעסים חוזרים.
זה נורמלי להרגיש מתוסכל, לחפש דרך לשלוט מתוך הרצון כהורים שהכל יהיה “טוב”
ועדיין, מה שהם באמת צריכים הוא מרחב שבו הם מרגישים בטוחים להיות מי שהן ולגלות את הכוחות תוך כדי תמיכה והנחיה, במקום דרישה או איום.
הדילמה האמיתית היא:
איך להחזיק את הילד בביטחון, לתת לו לצמוח ולגלות את עצמו מבלי שהבית יהפוך למגרש מלחמות של שליטה, אשמה או תסכולים חוזרים.
ולדעתי כשאין כלים, קשה להורים למצוא את הדרך הזו וזה גורם לתסכול, חוסר אונים ולעיתים אשמה על כך
שהם “לא מצליחים להגיע אליו”.
את לא היחידה:
מה זה תהליך ליווי 1:1?
מסע אישי וממוקד בקליניקה, אתם ואני, כדי לעבוד לעומק על אתגרים, דפוסים, והרגלים שמונעים ממכם להיות במקום שבו אתם רוצה להיות בחיים שלכם ושל הילדים שלכם.
זהו תהליך שמטרתו לייצר לחיבור לערכי הבית, לבנות תקשורת, איחדות במסרים ולקבל כלים לפעול ולהתקרב.
למה להגיע דווקא אלי?
אני עובדת עם בני נוער והורים מכל הצדדים: גם מהכיתה, גם מהבית.
בכיתה אני רואה את מה שלא תמיד גלוי: את העומס, הבלבול, החרדות, את הצורך שלהם בחיבור, עצמאות וביטחון.
בקליניקה אני מתרגמת את זה להורים, נותנת כלים, שפה ומרחב שמאפשרים להבין, לתקשר ולחזק את הילד, בלי להיכנס לו לראש או להרגיש מתוסכלים.
היתרון שלי הוא השילוב הזה: אני גם בשטח, גם בקשר עם ההורים, גם מחנכת וגם קאוצ’רית.
זו גישה שמאפשרת לי לייצר תהליך שלם שבו הילד מרגיש בטוח להיות מי שהוא, וההורה יודע איך להגיע אליו בצורה נכונה ומחזקת.
מדוע אנחנו ההורים צריכים את התהליך ולא הילד או הילדה בעצמם?
הילד או הילדה לא חייבים להגיע לטיפול כדי שחיים בבית ישתנו.
ההשפעה המרכזית עליהם היא ההורה: הדרך שבה את/ה מגיב/ה, מתקשר/ת ומציב/ה גבולות היא שמעצבת את הביטחון, החוסן והיכולת שלהם להתמודד עם רגשות, תסכולים ואתגרים.
כשאת/ה, ההורה, מבין/ה את הדפוסים של עצמך, לומד/ת כלים להתמודד עם התסכולים והקושי, ומצליח/ה להיות יציב/ה וקשוב/ה , הילד מרגיש את זה מייד.
הוא יכול להיות בטוח להיות עצמו, לגלות חוזקות, להתמודד עם כעסים או חרדות מבלי שהבית יהפוך למקום של לחץ או שליטה.
ההתהליך מתחיל בהורה, כי כל שינוי אמיתי מתחיל במי שמחזיק את המפתח לבית ולמערכת היחסים.
תוך כמה זמן מרגישים שינוי?
כבר מהמפגשים הראשונים נוצרת בהירות, תובנות קטנות שמדליקות אור במקומות שהיו עמומים.
השינוי העמוק קורה לאורך התהליך, לאט ובקצב שלך.
כמחנכת אני רואה את הילדים יום־יום,
במקום שבו המציאות פוגשת את הלב שלהם.
אני רואה את העומסים, את החרדות, את אובדן הביטחון, את הסדקים בחוסן ואת רגעי האור הקטנים שאסור לפספס.
ומתוך המקום הזה, מתוך השטח, אני מבינה עד כמה הורים זקוקים ליד מקצועית שמלווה אותם ומתרגמת את מה שקורה בכיתה למה שקורה בבית.
וכאן נכנס תהליך הקאוצ'ינג.
כאשת חינוך וכמאמנת אני מחברת בין שני העולמות:
הראייה החינוכית הרחבה והעמוקה, והליווי האישי שמעניק כלים פרקטיים, רגשים ומדויקים להורים ולבני נוער.
השילוב הזה מאפשר לי ליצור תהליך שלם, כזה שמבין את בני ובנות הנוער מבפנים, מחזק את הבית מבחוץ,
ומייצר רצף אחד ברור של יציבות, קשר וחוסן.
אני מאי צור, בת 32 מתל אביב, קאוצרית ומחנכת. נעים מאוד :)
אנו חווים בשנים האחרונות חוסר יציבות ושחיקה עמוקה של החוסן בקרב בני הנוער.
אני רואה את תפקיד המחנכת כעוגן רגשי וקהילתי.
הילדים היום מגיעים עם עומסים שלא היו בדורות לפניהם: חרדה, בלבול, ריבוי גירויים וחוויות שמערערות תחושת ביטחון בסיסית.
בתוך המציאות הזו, הכיתה חייבת להפוך למרחב שבו אפשר לנשום. מרחב שבו יש יציבות, חום, הקשבה
ומבוגר שנמצא שם גם כשהעולם בחוץ רועד.
הגישה שלי מבוססת על קשר אנושי עמוק: לראות כל ילד מעבר להתנהגות, מעבר לציון, מעבר למעטפת שהוא מביא איתו. דווקא כשיש סדקים בחוסן, אני מאמינה שעלינו כמחנכים לייצר מרחבים שמחזקים: שיח רגשי, התנסות, גילוי חוזקות, תמיכה, התבוננות ולמידה דרך חוויה.
אני בונה סביבה שמאפשרת לבני הנוער לצמוח מתוך האמת שלהם, להבין פחד, להתמודד עם תסכול, לבנות חברות ולמצוא בתוכם כוח פנימי אמיתי.
אבל בתוך כל זה, הורים הם חלק מהסיפור לא פחות מבני הנוער.
אני מאמינה בשותפות מלאה עם ההורים מתוך הבנה שאנחנו מחנכים את אותם הילדים משני צדדי החיים שלהם.
שיתוף פעולה, שקיפות ואמון הדדי
מאפשרים לילד לחוות אחידות מסרים, תחושת יציבות והגעה משותפת לאותם ערכים.
כשמסר אחד נשמע בבית ומסר דומה נשמע בבית הספר, הילד מרגיש שלם, מוגן ובהיר יותר.
חשוב לי לשים לב לפרטים הקטנים: שיחה אקראית במסדרון, מבט בעיניים, שינוי קטן בהתנהגות, תחושה שמישהו איבד ניצוץ, חיוך שנעלם או להיפך, רגע קטן של ניצחון שאסור לפספס.
דווקא בתקופה שבה הכל מהיר, עמוס ומבלבל, תשומת הלב לפרטים הקטנים היא שמאפשרת לנו באמת לראות את בני ובנות הנוער.
אני מאמינה בקשר פתוח, זמין ומכיל עם ההורים. בהקשבה, בדיאלוג, בכבוד הדדי ובדרך משותפת.
אנחנו צוות אחד שמחזיק יחד את הילד באמצע וביחד אנחנו בונים לו קרקע יציבה, חוסן רגשי, תחושת ערך עצמי וביטחון שהוא לא לבד.
בסופו של דבר, בתוך המציאות המאתגרת של השנים האחרונות, האג’נדה החינוכית שלי פשוטה וברורה:
ליצור מרחב בטוח, רגשי וחינוכי עבור הילדים בשותפות עמוקה, מכבדת ואחראית עם ההורים.
לתת לתלמידים שורשים שמחזיקים וכנפיים שמרימות. לאפשר להם לגלות מחדש את הכוח שבפנים, ולהבין שגם בעולם סוער הם מסוגלים, הם חשובים, ויש להם על מי לסמוך.
לשיחת הכרות אפיון והתאמה טלפונית ללא עלות:
נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר